Preview

Building and Reconstruction

Advanced search

ROLE OF CREATIVE SPACES AND FEATURES OF THEIR DESIGN

https://doi.org/10.33979/2073-7416-2021-96-4-70-78

Abstract

The modern workplace and the space in which it is located has been dynamically changing and modifying in recent years. Technological progress, in which we live and work, provides people with a lot of opportunities at the same time, but also creates challenges that must answered to them. Many have changed their workplaces so much that 20 years ago, office workers would have been hard to imagine. Freelancers and creative professionals today can work almost anywhere: in a park, in a cafe, in the subway, at home, and anywhere else where an idea comes up and an opportunity arises. The creative class, among other things, began to be highly valued, and many global brands are "hunting" for valuable personnel creating new products. For a creative professional, dynamics and variability, adaptability of space for various tasks are important. So, coworking spaces and creative spaces appeared, where free professionals could rent a table and chair for a day or a month and not be "tied" to one place for a long time, either financially or legally. Many companies and offices began to introduce creative techniques into the interior design of their spaces, make the space "flexible" and informal, create areas for communication and change of scenery, recreation, and places for brainstorming. This trend is gaining more and more interest every year and new places are being created that meet the challenges of our time. The study examines the types of creative spaces, ways of modifying traditional business spaces (offices) to create a creative atmosphere in them. On the example of the implemented project, the principles, and approaches in the design of spaces for creative specialists are clearly shown.

About the Author

Elmira R. Nizamieva
Kazan State University of Architecture and Engineering
Russian Federation


References

1. Флорида Р. Креативный класс: люди, которые меняют будущее. М.: Издательский дом «Классика-XXI», 2005. 421 с

2. Лэндри Ч. Креативный город. М.: Издательский дом «Классика-ХХI», 2011. 399 с

3. Каменских А.М. Исследование понятия креативных индустрий и оценка их влияния на экономическое развитие России // Экономический анализ: теория и практика. 2014. №8 (359). С. 62-68

4. Белокрылов О.С., Дубская Е.С. Мировой опыт формирования креативной экономики и возможности его использования в России // Экономическая теория. TERRA ECONOMICUS. 2013. Т.11. №4. Ч. 2. С. 5-11

5. Новикова С.К. Креативная экономика как драйвер роста: Мировой и Российский опыт // Новые технологии. 2019. №2 (48). С. 175-184. DOI: 10.24411/2072-0920-2019-10217

6. Культурологический журнал // Cr-jornal.ru: электронное интернет-изд. 2010. [Электронный ресурс]. URL: http://cr-journal.ru/rus/journals/110.html&j_id=9 (дата обращения: 25.04.2021)

7. Культура и креативность // Culturepartnership.eu: ежедн. Интернет-изд. 2015. [Электронный ресурс]. URL: https://www.culturepartnership.eu/article/11-steps (дата обращения: 25.04.2021)

8. Креативная экономика Москвы в цифрах НИУ ВШЭ // Measurecreativity.hse.ru: Электронный сайт исследования. 2020. [Электронный ресурс]. URL: https://measurecreativity.hse.ru//#about (дата обращения: 25.04.2021)

9. Боровинская Д. Н. Креативное мышление: Основные направления исследования // Вестник ТГУ Философия. Социология. Политология. 2017. №40. С. 22-32. DOI: 10.17223/1998863X/40/2

10. Голубова В.М. Исследования природы креативного мышления и креативности личности // Фундаментальные исследования. 2015. №2. Ч. 5. С. 1067-1071

11. Исследование влияния креативных индустрий на экономику // Asi.ru: интернет-сайт. 2012. [Электронный ресурс]. URL: https://asi.ru/news/159535/ (дата обращения: 25.04.2021)

12. Зеленцова Е.В., Мельвиль Е.Х. Развитие творческих индустрий в России: проблемы и перспективы // Культурологический журнал. 2011. №4. [Электронный ресурс]. URL: http://www.cr-journal. ru/files/file/02_2012_13_ 15_13_1328606113.pdf. (дата обращения: 25.04.2021)

13. Гимадеева Я.Н., Киносьян Н.С. Классификационные особенности коворкинг-пространств. Казанский опыт внедрения в структуру города // Известия КГАСУ. 2020. №2 (52). С. 168-176

14. Клинова А.В., Матовников С.А. Архитектурно-дизайнерские решения офисов и центров занимающихся инновационными и компьютерными технологиями // Евразийский Союз Ученых (ЕСУ). 2020. №4 (73). С. 30-37

15. Дианова-Клокова И.В., Метаньев Д.А. Индустриальные объекты - инновационное преобразование // Academia. Архитектура и строительство. 2020. №3. DOI: 10.22337/2077-9038-2020-3-55-65


Review

For citations:


Nizamieva E.R. ROLE OF CREATIVE SPACES AND FEATURES OF THEIR DESIGN. Building and Reconstruction. 2021;(4):70-78. (In Russ.) https://doi.org/10.33979/2073-7416-2021-96-4-70-78

Views: 239


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-7416 (Print)